PANDUAN MENJAWAB
SOALAN BAHAGIAN D
Pastikan anda menyebut novel yang dikaji dalam pendahuluan.
Tulis dalam 4 perenggan iaitu pendahuluan, isi 1, isi 2 dan
isi 3.
Setiap perenggan isi ada 2 ayat iaitu ayat pertama dinyatakan
isi manakala ayat kedua dinyatakan
contoh. Dalam ayat contoh MESTI dinyatakan nama watak/latar dalam
novel yang dikaji.
Novel
6:20
1.Huraikan tema dalam novel 6:20
Novel ini membawa tema perjuangan golongan muda dalam
menentang anasir-anasir barat yang mempengaruhi jiwa mereka. Perjuangan ini diwakili
oleh Sukma, Rafiq dan Teja yang berusaha gigih untuk menyelamatkan golongan
remaja (pelajar sekolah menengah dan universiti) daripada terus hanyut dengan
pengaruh pemikiran barat yang menuntut kebebasan hidup seperti menganggotai kumpulan
‘black metal’ yang telah dilakukan oleh Jerry.
2. Huraikan persoalan dalam novel 6:20
Novel yang saya kaji ialah 6:20 karya Siti Jasmina Ibrahim. Persoalan
dalam novel ini ialah kasih sayang ibu bapa terhadap anak- anaknya. Contohnya
Ibu Sukma berasa sangat bimbang apabila Sukma ingin berjumpa dengan
tetamu-tetamu misteri di hadapan rumahnya pada jam 6:20 kerana baginya tindakan
Sukma akan membawa bahaya kepada dirinya.
Persoalan yang seterusnya ialah tanggungjawab seorang
sahabat. Contohnya Jerry sanggup membantu Sukma dengan memberitahu segala maklumat
kelab WX2 walaupun Jerry tahu bahawa nyawanya terancam.
Persoalan yang berikut ialah ketaatan terhadap perintah
Tuhan. Contohnya Tuan Haji Syaqir dan Sukma tidak lupa menunaikan solat walaupun
mereka sibuk dengan urusan masing-masing.
Persoalan yang lain ialah remaja yang mudah terpengaruh. Contohnya
Iskandar, Jerry dan Reny menyertai kumpulan WX2 yang memperjuangkan kebebasan
mutlak akibat dipengaruhi pemikiran barat.
3. Huraikan perwatakan watak utama dalam novel 6:20
Novel yang saya kaji ialah 6:20 karya Siti Jasmina Ibrahim.
Watak utama dalam novel ini ialah Sukma. Perwatakan Sukma ialah seorang yang
bersimpati terhadap orang lain Contohnya Sukma berasa simpati kepada wanita tua
yang berada di luar pagar rumahnya
Perwatakan yang seterusnya ialah seorang yang taat kepada
perintah ibu Contohnya Sukma menurut perintah ibunya yang melarangnya daripada berjumpa
dengan tetamu-tetamu misteri yang berada di luar rumahnya.
Perwatakan yang berikutnya ialah seorang yang merendah diri Contohnya
Sukma memohon maaf kepada ibunya setelah dia berlaku kasar terhadap ibunya.
Perwatakan yang lain ialah seorang yang taat kepada perintah
Tuhan Contohnya walaupun sibuk dengan urusan harian, Sukma tetap menunaikan solat
setiap waktu.
4.Huraikan latar masa dalam novel 6:20
Novel yang saya kaji ialah 6:20 karya Siti Jasmina Ibrahim.
Latar masa dalam novel ini ialah pukul 6:20 pagi Contohnya pada waktu ini Sukma
melihat seorang wanita tua, kanak-kanak dan seorang pemuda yang tidak dikenali
di hadapan rumahnya.
Latar masa yang seterusnya ialah waktu petang Contohnya Aim
mengejutkan Sukma daripada tidur kerana hari sudah petang.
Latar masa yang seterusnya ialah waktu senja Contohnya Sukma
masih berjalan mundar- mandir di selatan kelab apabula senja hampir berlabuh.
Latar yang berikutnya ialah waktu malam .Contohnya ibu
menghadiri Majlis Makan Malam Bollywood
5. Huraikan latar tempat dalam novel 6:20
Novel yang saya kaji ialah 6:20 karya Siti Jasmina Ibrahim .
Latar tempat dalam novel ini ialah banglo Taman Megah. Contohnya di sini rumah
kediaman Tuan Haji Syaqir bersama-sama keluarganya.
Latar tempat yang seterusnya ialah di Dewan Kuliah. Contohnya
di sini Profesor Darul sedang menyampaikan pengajaran kepada
pelajar-pelajarnya.
Latar tempat yang berikutnya ialah rumah Ehsan.Contohnya
Sukma dan ayahnya menziarahi Ehsan yang baru menjalani pembedahan jantung di
rumahnya.
Latar tempat yang lain ialah Kafe Flora. Contohnya Kumpulan
Waris Cinta mengadakan persembahan tarian tradisi dari Sarawak yang diketuai
oleh Erman di tempat ini.
Latar tempat yang lain ialah Kelab WX2. Contohnya Sukma
berada di Kelab WX2 untuk melihat keadaan sebenar kelab tersebut.
6.Huraikan latar masyarakat dalam novel 6:20
Novel yang saya kaji ialah 6:20 karya Siti Jasmina Ibrahim. Latar
masyarakat dalam novel ini ialah masyarakat pelajar universiti. Contohnya
Sukma, Teja, Rafiq, Jerry dan Alvin merupakan penuntut dalam Jurusan Sains dan
Falsafah di institusi pengajian tinggi awam.
Latar masyarakat yang seterusnya ialah masyarakat yang
mengambil berat terhadap golongan muda. Contohnya Puan Delia ibu kepada Sukma
menyamar sebagai salah seorang ahli kumpulan WX2 dengan menjadi pemerhati dalam
kumpulan tersebut untuk mengetahui pergerakan kumpulan tersebut.
Latar masyarakat yang berikutnya ialah masyarakat yang
beriman kepada Tuhan. Contohnya Tuan Haji Syaqir menunaikan solat Asar selepas
pulang dari kerja.
Latar masyarakat yang lain ialah masyarakat yang berdikari. Contohnya
Nenek Aim bekerja di pasar malam dan pasar basah setiap hari, berjual buah
untuk menyara kehidupan.
Latar masyarakat yang lain ialah masyarakat yang mudah
terpengaruh oleh golongan pemikiran Barat. Contohnya Iskandar, Jerry dan Reny yang
menyertai kumpulan WX2 yang memperjuangkan kebebasan mutlak akibat dipengaruhi
pemikiran Barat.
7. Huraikan nilai murni dalam novel 6:20
Novel yang saya kaji ialah 6:20 karya Siti Jasmina Ibrahim. Nilai
murni dalam novel ini ialah nilai kasih sayang.Contohnya Ibu Sukma
menghadiahkan Sukma sebuah buku kerana risau tentang diri Sukma yang dikatakan
mengalami tekanan perasaan.
Nilai yang seterusnya ialah nilai prihatin.Contohnya Tuan
Haji Syaqir berjaya mengumpulkan dana bagi membiayai pembedahan jantung dan
rawatan kulit Ehsan.
Nilai yang berikutnya ialah nilai setiakawan. Contohnya
Sukma dan Rafiq sanggup menghadapi bahaya untuk menyelamatkan rakan baik mereka
iaitu Jerry dan Iskandar daripada terus dipengaruhi dengan pemikiran barat.
Nilai yang lain ialah nilai tanggungjawab. Contohnya Sukma
masih lagi sempat mengikuti kuliah dan mengadakan perbincangan kumpulan
walaupun dia dibelenggu dengan pelbagai persoalan tetamu misteri.
8.Huraikan pengajaran dalam novel 6:20
Novel yang saya kaji ialah 6:20 karya Siti Jasmina Ibrahim. Pengajaran
dalam novel ini ialah kita tidak harus mudah terpengaruh oleh anasir luar. Contohnya
Sukma dan Rafiq mampu menangkis pengaruh pemikiran barat meskipun
rakan-rakannya sendiri telah terlibat dengan kumpulan WX2.
Pengajaran yang seterusnya ialah kita hendaklah mempunyai
sikap setiakawan. Contohnya Sukma dan Rafiq sanggup menghadapi bahaya untuk menyelamatkan
rakan baik mereka iaitu Jerry dan Iskandar daripada terus dipengaruhi dengan
pemikiran barat.
Pengajaran yang berikutnya ialah kita hendaklah mempunyai semangat
patriotik terhadap tanah air sendiri. Contohnya Rafiq masih kekal dengan budaya
dan cara hidup Melayu meskipun dia dibesarkan di luar negara.
Pengajaran yang lain ialah kita mestilah bertanggungjawab
melaksanakan amanah. Contohnya Tuan Haji Syaqir bertanggungjawab melaksanakan
tugasnya sebagai pengerusi jawatankuasa di kampungnya.
Pengajaran yang lain ialah kita hendaklah menunaikan
kewajipan sebagai umat Islam. Contohnya Haji Syaqir dan Sukma tidak culas
menunaikan tanggungjawab mereka sebagai umat Islam.
Lestari
Bukit Menghijau
1. Huraikan tema dalam novel LBM
Novel yang saya kaji ialah Lestari Bukit Menghijau karya
Syed Mahadzir Syed Ibrahim. Tema novel ini ialah kepentingan menjaga alam
sekitar. Pak Tua sangat mencintai alam sekitar sehingga dia sanggup membeli
bukit yang dipenuhi hutan belantara. Dia melarang sesiapa sahaja yang cuba
menebang pokok. Dia juga menangis apabila pokok bintangor kesayangannya
terbakar.
2. Huraikan persoalan dalam novel LBM
Novel yang saya kaji ialah Lestari Bukit Menghijau karya
Syed Mahadzir Syed Ibrahim. Persoalan dalam novel ini ialah cinta akan alam
sekitar. Contohnya Pak Tua amat mencintai alam sekitar hingga sanggup membeli
sebuah bukit seluas empat hektar yang dipenuhi belantara. Kawasan bukit ini
ditanami dengan pokok Bintangor.
Persoalan yang seterusnya ialah menjaga kebersihan kawasan
persekitaran. Contohnya penduduk Kampung Alor Rambai telah membersihkan kawasan
rumah Pak Hamid dan kawasan kampung demi mengelakkan penyakit- penyakit bawaan nyamuk.
Persoalan yang berikutnya ialah peranan pelajar menjayakan
sesuatu projek sekolah. Contohnya Zahiran dan rakan-rakannya berusaha mencari
burung dan ikan untuk menjayakan projek sekolah lestari.
Persoalan yang lain ialah mempercayai kepercayaan karut. Contohnya
Pak Hamid mempercayai khidmat dukun Lebai Deraman yang mengubati anaknya,
Hamzah. Hamzah dikatakan demam biasa akibat ditegur hantu tanah.
3. Huraikan watak utama dalam novel LBM
Novel yang saya kaji ialah Lestari Bukit Menghijau karya
Syed Mahadzir Syed Ibrahim. Watak utama dalam novel ini ialah Zahiran. Perwatakan
Zahiran ialah seorang yang baik hati. Contohnya Zahiran membantu Pak Tua
menukar tayar jip yang pancit.
Perwatakan yang seterusnya ialah bertanggungjawab. Contohnya
Zahiran melaksanakan tugasan yang diarahkan seperti mencari burung.
Perwatakan yang berikutnya ialah rajin berusaha. Contohnya
Zahiran rajin mengulangkaji pelajarannya dan mempelajari nama-nama saintifik
pokok daripada Pak Tua.
Perwatakan yang lain ialah bijak. Contohnya Zahiran bijak
hingga berjaya melanjutkan pelajaran ke Kolej Matrikulasi Melaka di Londang.
4. Huraikan latar masa dalam novel LBM
Novel yang saya kaji ialah Lestari Bukit Menghijau karya
Syed Mahadzir Syed Ibrahim. Latar Masa dalam novel ini ialah waktu pagi. Contohnya
Zahiran pergi ke Bukit Bintangor untuk berjumpa dan mengenali Pak Tua dengan
lebih rapat pada waktu pagi.
Latar masa yang seterusnya ialah waktu petang. Contohnya
Zahiran pergi ke kedai runcit Pak Long Hamad pada waktu petang dan dalam perjalanan
dia melihat banyak tumbuhan hijau yang telah dikenalinya.
Latar masa yang berikutnya ialah waktu malam. Contohnya
selepas sembahyang Isyak penduduk kampung telah berbincang tentang cadangan Pak
Tua menubuhkan tabung kutipan derma bagi membantu mengubati penyakit Pak Hamid.
5. Huraikan latar tempat dalam novel LBM
Novel yang saya kaji ialah Lestari Bukit Menghijau karya
Syed Mahadzir Syed Ibrahim. Latar tempat dalam novel ini ialah Bukit Bintangor.
Contohnya Pak Tua telah menanam pokok bintangor yang hanya terdapat di
belantara Sarawak di Bukit Bintangor.
Latar tempat yang seterusnya ialah Sekolah Menengah
Kebangsaan Alor Rambai. Contohnya Cikgu Idham memperkenalkan Kempen Amalan
Hijau Sekolah di sekolah ini.
Latar tempat yang berikutnya ialah Pondok Pak Tua di kaki
Bukit Bintangor. Contohnya Pak Tua hidup bersendirian di pondok kayu di bukit
itu. Latar tempat yang lain ialah Kedai Runcit Pak Long Hamad. Contohnya setiap
awal bulan, Pak Tua akan ke kedai runcit Pak Long Hamad untuk membeli
barang-barang keperluan dapur.
6. Huraikan latar masyarakat dalam novel LBM
Novel yang saya kaji ialah Lestari Bukit Menghijau karya
Syed Mahadzir Syed Ibrahim. Latar masyarakat dalam novel ini ialah masyarakat
kampung yang suka membuat fitnah. Contohnya Seleman, Setopa dan Kasa
menyebarkan fitnah bahawa Pak Tua terlibat dalam kegiatan haram memproses dadah
untuk diedarkan ke bandar-bandar besar seluruh negara.
Latar masyarakat yang seterusnya ialah masyarakat pendidik
yang berwawasan. Contohnya Cikgu Idham ialah guru yang berwawasan untuk merealisasikan
impian pelajar Modal Insan Berdisiplin dan Sekolah Mesra Alam Lestari.
Latar masyarakat yang berikutnya ialah masyarakat pelajar
yang rajin dan bertanggungjawab. Contohnya Zahiran, Kadir, Hamzah dan rakan-rakannya
yang lain rajin dan bertanggungjawab mencari pokok bunga, ikan dan burung yang diamanahkan
kepada mereka.
Latar masyarakat yang lain ialah masyarakat saintis yang
membuat uji kaji tentang penawar penyakit. Contohnya Profesor Osman Yunus
bersama dengan beberapa orang pakar botani membuat penyelidikan dan berjaya
menghasilkan penawar HIV.
7. Huraikan nilai murni dalam novel LBM
Novel yang saya kaji ialah Lestari Bukit Menghijau karya
Syed Mahadzir Syed Ibrahim. Nilai murni dalam novel ini ialah kasih sayang
antara sesama insan. Contohnya Pak Tua menunjukkan kasih sayang sejati kepada
isterinya, Kamariah sehingga dia sanggup membuat penyelidikan tentang penawar HIV.
Nilai murni yang seterusnya ialah nilai tolong-menolong
dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Contohnya Zahiran telah menolong Pak Tua
menukar tayar keretanya yang pancit.
Nilai murni yang berikutnya ialah kecekalan menghadapi
halangan dan rintangan. Contohnya Pak Tua cekal menghadapi dugaan hidup selepas
kematian anak dan isterinya.
Nilai murni yang lain ialah baik hati. Contohnya Pak Tua
baik hati terhadap keluarga Zahiran dengan membelikan barang-barang keperluan
dapur.
8. Huraikan pengajaran dalam novel LBM
Novel yang saya kaji ialah Lestari Bukit Menghijau karya
Syed Mahadzir Syed Ibrahim. Pengajaran dalam novel ini ialah kita hendaklah
berkasih sayang antara satu sama lain. Contohnya Pak Tua menunjukkan kasih sayang
sejati kepada isterinya, Kamariah sehingga dia sanggup membuat penyelidikan
tentang penawar HIV.
Pengajaran yang seterusnya ialah kita hendaklah bekerjasama
dalam melakukan sesuatu perkara. Contohnya Pak Tua dan rakan-rakan saintisnya
bekerjasama menjalankan uji kaji untuk mencari penawar HIV.
Pengajaran yang berikutnya ialah kita haruslah menolong
orang yang berada dalam kesusahan. Contohnya Zahiran telah menolong Pak Tua
menukar tayar keretanya yang pancit. Penduduk Kampung juga telah membantu Pak
Hamid dengan mengadakan kutipan derma bagi mengubati penyakitnya.
Pengajaran yang lain ialah kita mestilah cekal apabila
menghadapi halangan dan rintangan dalam hidup. Contohnya Pak Tua cekal
menghadapi dugaan hidup selepas kematian anak dan isterinya.
Bukan
Duniaku
1. Huraikan tema dalam novel Bukan Duniaku
Novel yang saya kaji ialah Bukan Duniaku karya Aida Shahira.
Tema dalam novel ini ialah ketabahan hati seorang remaja lelaki dalam menempuh
liku-liku kehidupan setelah terperangkap dalam sindiket haram. Halim tabah
menempuh dugaan hidup di ibu kota setelah dia termasuk dalam perangkap Abang
Joe. Halim tabah meneruskan kehidupan dengan bekerja sebagai pencuci kereta walaupun
Abang Joe tidak membayar sebarang upah kepadanya.
2. Huraikan persoalan dalam novel Bukan Duniaku
Novel yang saya kaji ialah Bukan Duniaku karya Aida Shahira.
Persoalan dalam novel ini ialah kesengsaraan hidup remaja yang menjadi yang
menjadi mangsa kumpulan sindiket haram. Contohnya Halim dan rakan-rakannya hidup
terkongkong dan terseksa. Abang Joe telah mengarahkan konco- konconya supaya
sentiasa mengawasi tindakan Halim dan rakan-rakannya. Sesiapa yang ingkar akan arahan
Abang Joe akan dipukul oleh konco-konco Abang Joe.
Persoalan yang seterusnya ialah kekesalan remaja yang
bertindak mengikut kata hati. Contohnya Halim amat kesal atas tindakannya lari
dari rumah semata-mata kerana berkecil hati apabila ayah dan ibunya terlupa
akan hari jadinya. Sikap terburu-buru Halim itu telah membawa musibah
kepadanya.
Persoalan yang berikutnya ialah semangat setiakawan yang
tinggi. Contohnya Saleh sanggup menemani Halim berjumpa dengan Abang Joe kerana
dia bimbang akan keselamatan kawan baiknya itu. Saleh tidak meninggalkan Halim
sendirian walaupun dia dipukul oleh konco-konco Abang Joe.
Persoalan yang lain ialah peranan pihak berkuasa dalam
menangani kes- kes jenayah. Contohnya anggota polis yang diketuai oleh Fariz
telah memberkas Abang Joe dan konco-konconya yang melakukan kegiatan jenayah
seperti mengedar dadah, memeras ugut, dan sebagainya.
3. Huraikan watak utama dalam novel Bukan Duniaku.
Novel yang saya kaji ialah Bukan Duniaku karya Aida Shahira.
Watak utama dalam novel ini ialah Halim. Perwatakan Halim ialah rajin bekerja. Contohnya
Halim rajin bekerja sebagai pencuci kereta walaupun Abang Joe tidak memberikan
sebarang upah kepadanya.
Perwatakan Halim yang seterusnya ialah tabah menempuh
dugaan. Contohnya semasa tinggal dengan Abang Joe yang tidak berperikemanusiaan.
Abang Joe akan mengarahkan konco-konconya memukul Halim jika dia ingkar akan
arahannya atau cuba melarikan diri namun Halim tabah menghadapinya.
Perwatakan Halim yang berikutnya ialah bersimpati dengan
orang lain. Contohnya Halim bersimpati kepada Saleh yang terpaksa berhenti
sekolah kerana ayahnya tidak mampu menanggung belanja persekolahannya.
4. Huraikan latar tempat dalam novel Bukan Duniaku.
Novel yang saya kaji ialah Bukan Duniaku karya Aida Shahira.
Latar tempat dalam novel ini ialah tempat cuci kereta. Contohnya di sinilah
tempat Halim bekerja mencuci kereta setelah dia diperangkap oleh Abang Joe.
Latar tempat yang seterusnya ialah sebuah lorong di ibu kota.
Contohnya di sinilah tempat Halim merayau-rayau setelah tiba di ibu kota. Di
tempat ini Halim hampir-hampir disamun oleh beberapa orang lelaki. Di sini
jugalah Halim mula mengenali Abang Joe yang menyelamatkannya daripada menjadi
mangsa samun.
Latar tempat yang berikutnya ialah pondok usang. Contohnya
di pondok ini Halim dan rakan-rakannya yang senasib dengannya ditempatkan. Di
sini jugalah Halim dan Saleh berkongsi cerita tentang kisah masing-masing. Mereka
ke bandar sehingga akhirnya termasuk dalam perangkap Abang Joe.
Latar tempat yang lain ialah rumah Halim. Contohnya di
sinilah tempat tinggal Halim sekeluarga. Di rumah ini Halim sering ditemani
pengasuhnya, Mak Esah apabila ayah dan ibunya keluar bekerja.
5. Huraikan latar masa yang terdapat dalam novel Bukan
Duniaku.
Novel yang saya kaji ialah Bukan Duniaku karya Aida Shahira.
Latar masa dalam novel ini ialah pada waktu siang. Contohnya setiap hari Halim
bekerja mencuci kereta setelah dia termasuk dalam perangkap Abang Joe.
Latar masa yang seterusnya ialah pada waktu pagi. Contohnya
Saleh membantu ayahnya menoreh getah sebelum pergi ke sekolah.
Latar masa yang berikutnya ialah pada waktu malam. Contohnya
Halim dan kawan-kawan yang senasib dengannya tidur di sebuah pondok usang.
6. Huraikan latar masyarakat dalam novel Bukan Duniaku
Novel yang saya kaji ialah Bukan Duniaku karya Aida Shahira.
Latar masyarakat dalam novel ini ialah masyarakat remaja yang terlalu mengikut
kata hati. Contohnya Halim yang baru berusia 15 tahun sanggup lari dari rumah semata-mata
kerana berkecil hati apabila ayah dan ibunya terlupa akan hari jadinya.
Latar masyarakat yang seterusnya ialah masyarakat yang hidup
dalam kesusahan sebagai akibat kemiskinan. Contohnya Keluarga Saleh hidup dalam
kemiskinan. Ayah Saleh tidak mampu menanggung belanja persekolahan Saleh.
Latar masyarakat yang berikutnya ialah masyarakat yang
berhati mulia kerana sanggup berkorban demi keluarga. Contohnya Saleh sanggup
berhenti sekolah kerana tidak mahu membebankan ayah dan ibunya serta ingin
memberikan peluang kepada adik-adiknya belajar. Malah, Saleh sanggup pergi ke
bandar untuk mencari kerja demi membela mereka sekeluarga.
Latar masyarakat yang lain ialah masyarakat yang kejam dan
tidak berperikemanusiaan. Contohnya Abang Joe mengarahkan konco-konconya
memukul Halim dan Saleh apabila mereka cuba melarikan diri.
7. Huraikan nilai murni yang terdapat dalam novel Bukan Duniaku
Novel yang saya kaji ialah Bukan Duniaku karya Aida Shahira.
Nilai murni dalam novel ini ialah kasih sayang. Contohnya, Saleh sayang akan keluarganya.
Dia sanggup berhenti sekolah kerana tidak mahu membebankan ayah dan ibunya
serta ingin memberikan peluang kepada adik-adiknya belajar. Malah, dia sanggup pergi
ke bandar untuk mencari kerja bagi membela nasib mereka sekeluarga.
Nilai yang seterusnya ialah tabah. Contohnya, Halim dan
Saleh tabah menghadapi dugaan semasa tinggal dengan Abang Joe yang tidak
berperikamanusiaan dan akan mengarahkan konco-konconya memukul mereka jika
mereka ingkar akan arahannya.
Nilai yang berikutnya ialah rajin. Contohnya, Halim rajin
bekerja mencuci kereta walaupun Abang Joe tidak membayar sebarang upah
kepadanya.
Nilai murni yang lain ialah bersimpati. Contohnya, Halim
bersimpati akan nasib Saleh yang terpaksa berhenti sekolah kerana ayahnya tidak
mampu menanggung belanja persekolahannya.
8. Huraikan pengajaran dalam novel Bukan Duniaku
Novel yang saya kaji ialah Bukan Duniaku karya Aida Shahira.
Pengajaran dalam novel ini ialah Kita harus membantu golongan yang memerlukan
bantuan. Contohnya, ayah Halim sanggup menanggung belanja persekolahan Saleh.
Pengajaran yang seterusnya ialah kita janganlah bertindak
terburu-buru. Contohnya, Halim yang bertindak terburu-buru keluar dari rumah
semata- mata kerana berkecil hati apabila ibu dan ayahnya terlupa akan hari
jadinya telah menjadi mangsa Abang Joe.
Pengajaran yang berikutnya ialah kita haruslah belajar
daripada kesilapan. Contohnya, Halim menyesal kerana bertindak lari dari rumah
dan dia bertekad tidak akan mengulangi kesilapan itu.
Pengajaran yang lain ialah ibu bapa perlu memberikan kasih
sayang dan perhatian yang secukupnya kepada anak-anak supaya mereka tidak
berasa terabai. Contohnya, ayah dan ibu Halim yang terlalu sibuk bekerja
menyebabkan Halim berasa terabai dan bertindak lari dari rumah.